13 September 2013

Olá, tudo bem?

Moi taas! On ollut pientä probleemaa kuvauksen sun muun kanssa - ei ollut oikeaa usb-johtoa kameraan. Lisäksi kunnollisen puhelimen ostaminen osoittautui hirveän vaikeeks, jouduin kiertämään noin 10 kauppaa läpi ja lopulta sain ostettua liittymän kera uuden puhelimen. En sitten saanut avattua sitä, joten menin uudelleen kauppaan jossa myyjä "pakotti" avauksen, ja huomenna pitää vielä mennä unlockaamaan se pois portugalilaisesta liittymästä :) Kuuluu samaan sarjaan kuin huomenna neljättä kertaa ostamaan metrokorttia! Neljäs kerta toden sanoo.

Byrokratia täällä on hirveetä. Olen jo kolme kertaa käynyt ostamassa metrokorttia, toisella kerralla sanottiin että opiskelijakortti ei riitä todistamaan että olen opiskelija joten pitää hankkia erillinen todistus. Tänään sitten odotin 30 minuuttia yliopiston toimistolla saadakseni todistuksen, jonka sainkin. Menin portugalilaisen kaverini kanssa yhdessä ostamaan metrokorttia (kolmatta kertaa!!!) mutta virkailija sanoi, että minun pitää toimittaa todistus portugaliksi. Virkailijahan toki puhui englantia. Siinä vaiheessa annoin aika kovaa palautetta ja samoin portugalilainen kaverini (vieläpä portugaliksi...) mutta ei auttanut. Huomenna neljännen kerran. Kuten englantilainen kämppikseni neuvoi, huomenna alan jo tunkemaan seteliä välistä ja yrittämään lahjomista. :D Ihan hullua.


Tutustuin viikonloppuna Portosta kotoisin olevaan tyyppiin, joka opiskelee samassa Faculdade de Economia -koulussa kuin minä ja on ollut Tampereella (mun kotikaupungissa!) Erasmus-vaihtarina pari vuotta sitten! Käytiin tänään kävelemässä ja meillä oli paljon juteltavaa. Yllä näkymä yhdeltä Porton keskusaukioista, Aliadoksesta.

Täällä on leipomoita joka kulmassa ja vihdoin tänään kävin ostamassa alla olevan mantelileivoksen, taivaallisen hyvää ja hintaa vain 0,80 euroa.



Palmupuisto.




Mun mielestä talouskriisi näkyy Portugalissa. Pari päivää sitten kävelin illalla kotiin keskustassa, kun mun luo tuli 50-v. nainen pyytämään rahaa. Se kertoi, että ei ole rahaa edes maitoon eikä leipään, ja itki kyynelet valuen pitkin poskia koko ajan, ja oli todella laiha. Hänen poika on kuulemma hakattu ja nyt sairaalassa... Mulla ei vaan ollut lompakossa kuin muutama sentti ja 20e, jota en halunnut antaa. En sitten antanut mitään. Luulen että siinä oli toki hiukan showta mukana, mutta hätä ihan varmasti aito. Mä en tiedä, onko se mun ongelma vai ei, jos multa tullaan pyytään rahaa. Surullista. Talouskriisi koettu livenä - check.

Lämpöä täällä on noin +30, ja paikallisten mukaan se on poikkeuksellisen paljon syyskuussa. Lokakuusta alkaen kuulemma sataa kaatamalla koko ajan. :D