5 September 2013

Portoon laskeuduttu!

Täällä ollaan muutaman pikku mutkan kautta. Saavuin myöhään yöllä hotelliin keskustaan. Matka alkoi aamupäivällä Tampereelta Ronjan kanssa bussilla Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pakko myöntää, että valmistautuminen jäi vähemmäksi kuin vähiin, ja bussissa sitten googlettelin että Portugalissa ei olekaan kuningas vaan presidentti, ja lentokoneessa ilmoitettiin että aikaero on 2 tuntia.. Myöskin oletin lentomatkaa jonkun verran lyhyemmäksi.

Loppujen lopuksi lento lähti 40 minuuttia myöhässä Suomesta klo 17.10 ja Lissabonissa olin noin 5 h päästä. Täytyy sanoa, että ekalla lennolla oli aivan mahtava lentosää, täydelliset maisemat ja oikeastaan maahan katsomalla tiesi missä suunnilleen mennään! Lissabonissa olin paikallista aikaa klo 20, jolloin aurinko oli juuri laskemassa punaisena. Lissabon on kaunis ilmasta. Vaaleanpunaisia ja keltaisia vanhoja korkeita rakennuksia rakennettu mitä erilaisimpiin labyrintti- ja tähtikuvioihin, ja merta ympärillä. Tärkeimmät nähtävyydet - eli punainen iso silta ja vaalea patsas meren rannalla bongattu!! Rakastuin tähän kaupunkiin ekalla silmäyksellä.

Kun lento oli melko lailla myöhässä, Lissabonin kentällä kun menin kysymään infosta neuvoja sain ohjeeksi "Please run!" Juoksin sitten täysillä koko kentän läpi kauimmaiselle portille ja just ehdin koneeseen. Se matka olikin sit paljon lyhyempi, ja Portugalin aikaa olin klo 22 perillä Portossa. Pientä päänvaivaa ja pari puhelinsoittoa tuotti, kun hotellivahvistuksessa luki että respa sulkeutuu kymmeneltä. Lopulta siinä ei ollut mitään ongelmia.

Harmimpi juttu oli, että matkalaukut myöhästyi (eli mun koko omaisuus lukuunottamatta läppäriä!). Tänään aamulla kun soitin kentälle kuulin että ne toimitetaan mulle iltapäivällä, aloin suunnilleen itkee ilosta. :) Jos vaan olis kaikki myös tallella!

Koitin pitkin aamua kaikkien väylien kautta tavoittaa vuokranantajaa, jonka pitäis näyttää mulle asuntoa tänään. Vihdoin se sitten vastas puhelimeen, ja voin vain todeta että kun portugalilainen ei meinaa ymmärtää englantia kunnolla, ne ei yritä puhua selvästi ja hitaasti vaan mahdollisimman paljon kovaa vauhtia. Lopuksi sain vain selvitettyä, että voin soittaa hänelle illalla kuudelta uudelleen. No, oon iloinen että sain edes kiinni! Vielä en ainakaan oo alkanut hermoomaan pahemmin :D Asunto on ihan keskustasta, tosin viime öisen metelin perusteella voisi olla hiukan syrjemmästä. We'll see!

Iltaisen taksimatkan perusteella Porto vaikutti ruman ränsistyneeltä ja olin jo, et olisko pitänyt jäädä sinne Lissaboniin :D Mutta tämän aamun kaupunkikierroksen perusteella Porto on kyllä erittäin ränsistynyt, mut just sellaisella tyylikkäällä tavalla mitä odotin. Tällä kaupunkikierroksella eksyin jo sillalle kävelemään (vautsi mikä näköala!!) ja siellä mut pysäytti vanha portugalilaismies. Huikkas mulle jotain ohi mennen, ja kun vastasin siihen englanniksi niin eikös herra alkanut höpöttää oikein olan takaa. Ainoat sanat mitä tajusin oli "francesa? Italiano? China? Nada? Bonjour -- mademoiselle -- madame --". Yritti kaiketi arvailla mun kansalaisuutta, mutta kun monta kertaa sanoin Finnish ja Finland niin äijä taisi silti luulla mua kiinalaiseksi. Voivoi. Yritti myös opettaa mulle käsittääkseni sekä portugalia, ranskaa että italiaa. Lopuksi antoi vielä poskisuukot ja kätteli moneen kertaan!! En voinu olla nauramatta :D

Nyt olisi tarkoitus löytää ruokaa, koululle sekä puhelimia myyvä kauppa. Ajattelin että voisin koittaa kävellä kouluun muutaman kilsan. Tällainen alustus mun reissulle. Kuvapläjäys luvassa kun matkatavarat saapuu! :)