6 December 2013

Kuvia Viana do Castelosta

Portugalilaiset on hyvällä tavalla vähän erikoisia, ja nyt Vianan reissulla vanhempi mies alkoi ammattikameralla "salakuvaan" mua, ja lupas sitten laittaa kuvat sähköpostiin. Sain muutamat maisemakuvat samalla.

Eka kuva on Portosta, silta Douro-joen toiselle puolelle Gaiaan. Muut Vianasta.


Portugalilaisten erikoisuudesta. Musta tuntuu, että ne tekee kaiken ihan huvin vuoksi ja nauttii elämästä ja ottaa rennosti. Ihan tosi. Millon vain saattaa yhtäkkiä päätyä juttelemaan jollekulle ties mistä, missä vain, koska vain. Jotain itseironiaa on myös havaittavissa - oon niin monta kertaa kuullut sen vitsin, että Portugali on talouskriisissä koska portugalilaiset ei jaksanu tehä töitä töissä ollessaan. Ja me muualta kotoisin olevan oltiin alussa vähän hämmentyneitä, kun työajat on niin myöhäiset. Normityöaika alkaa klo 10. Esimerkiksi mun luennot on melkein aina 15-18. Tuntuu myös, että kaikki tehdään hitaasti ilman mitään kiirettä tai yritystä olla tehokas. Nyt koko kaupunki on täynnä joulukoristeita, keskusaukiolle on raahattu valtava valokuusi ja keinuja joissa on jouluvalot, ja kaikki koulun ovet, puut, kaikki on koristeltu. Mietittiin tossa eilen portugalilaisen kaverin kanssa et aika paljo kaupungilla sitten on varaa tähän!! :D Ja yliopiston ravintolahenkilökunta pukeutuu tonttulakkeihin.



Toissa päivänä oli portugalin B1-tason suullinen tentti ja nyt se on ohi! Kirjallisesta olisin saattanu selviytyä lukemalla vaan vähän enemmän mut suulliseen meninkin vaan vitsillä, katsomaan. Lopussa piti lukea teksti joka käsitteli maahanmuuttoa Portugaliin, ja koko ryhmän piti keskustella siitä yhdessä, ja tietysti kaikki espanjalaiset kurssikaverit tiesi siitä vaikka mitä, mutta enhän mä tiedä Portugalin historiasta mitään,  ei sillä että oisin osannu sanoakaan portugaliksi. Eli istuin hiljaa ja toivoin ettei kukaan kysy mitään. Noh, sitten ehkä 10 minuutin kuluttua mun vieressä istuva kysyi yllättäen että mites se maahanmuutto Suomessa? Näytin ilmeisesti täysin pelästyneeltä, koska hän räjähti nauruun mun ilmeelle ja sitten mä ja vähän koko luokka. Osasin kyllä sönköttää jotain mutta väliin tuli englantia ja espanjaa ihan auttamatta... Nyt odotan innolla montako pistettä jäin läpipääsystä.:)


Mitä vitsiä on tapahtunu mun espanjan kielitaidolle! 3 viikkoa sitten en osannut sanoa mitään, mutta nyt kun oon viettänyt paljon aikaa espanjalaisten kanssa, yhtäkkiä se on palautunut mieleen ilman mitään opiskelua ja pystyn juttelemaan ja ymmärtämään suurimman osan. Ja kuulemma puhun hyvin. Sen sijaan portugalin suhteen oon nyt aikalailla luovuttanut --- en vaan saa mitään otetta näistä 17 eri vokaalista ja varmaan 50 eri s-äänteestä. Ja kun monet portugalinkieliset niin Portugalissa kuin Brasiliassa puhuu espanjaa. :)