25 October 2013

Futista ja kastanjoita

Alan olla jälleen hengissä kahden (!!) antibioottikuurin jälkeen. Käyty on paint partyissa, futisottelussa Porto - Zenit ja vähän myös yliopistolla, sekä aika on kulunut --- siis mihin se on kulunut?!

Tämä oli mun toinen kerta Estádio do Dragáolla. Aika fancy stadion.
Porto hävisi (taas!), mutta tällä kertaa tunnelma oli paljon riehakkaampi ja parempi kuin viimeksi, jolloin Porto pelasi huonosti alusta asti ja koko stadioni lähinnä painoi päätä käsiin.


Oltiin vaihtarivoimalla Puola, Tsekki, Tanska, Espanja ja Mongolia. Superhauska ilta!

 
Ja palaten hiukan taaksepäin.. Ostin aiemmin kastanjoita kadulta grillistä, mutta ne maistui lähinnä grillissä olleilta perunoilta. Nyt tehtiin kämppisten kanssa itse niitä, ja maku olikin ihan hyvä! Seuraksi Bea teki italialia kakkuja ja hehkuviiniä, eli mm. kanelilla maustettua kuumaa punaviiniä ja seassa omenan ja appelsiinin palasia. Todella hyvää.
 

 
Futisotteluun jälkeen mentiin Piolhoon ja Plano B:hen, kantapaikkoihin joihin alan hiljalleen kyllästyä. ESN baarissa on halpaa, esimerkiksi puolen litran sangria maksaa 1,5e. Tilattiin Piotrin kanssa caipirinhaa, jota join aiemmin pienen lasin mut tällä kertaa mut suostuteltiin tilaamaan 0,5l! (Vaikka tiesin että se on aika tappo.) Lisäksi piti sitten tilata Favaítoa, valkoviinistä valmistettu todella makea 17% pieni annos. Juomakulttuuri on täällä niin eri että yleensä en juo paljoa täällä, mutta tämä oli poikkeusilta siinä mielessä! :D
 
Caipirinhahan oli brasilialaiseen tyyliin: pelkkää rommia, jäitä, limeä ja sokeria. Hui.
 
 
Huomaa myös että suomen kielitaito alkaa unohtua kahden kuukauden jälkeen... Mulla on täällä yksi suomalainen kaveri jota näen välillä ja tuottaa pieniä vaikeuksia vaihtaa kieli suomeen. Tiistaina Plano B:ssä törmäsin toiseen suomalaiseen ja ihan älytöntä miten se keskustelu meni. Markus: Moi, mitä kuuluu? Mä: Moi, hyvää! Mikä sun nimi on? Markus: Markus. Mä: Marco? Nice to meet you. Markus: Nice to meet you, what do you study? Mä: Economics. And you? Markus: Opiskelen....... Mikä sun nimi on? Mä: Iida. But how do you speak Finnish??! Markus: Mä olen suomalainen. Mä: Really?? Mutta sun aksentti... Markus: Ehkä mulle on tarttunu aksentti Portossa.. It's so hard to speak Finnish!
 
Ja loppu keskustelu me käytiin puoliks englanniks niin kuin kunnon suomalaiset, vaikka paikalla ei ollut ketään muita. Vähän noloa ehkä. :D On tää vähän eri meillä suomalaisilla, kun mäkin puhuessani jo mietin puhuako kirjakieltä vai murretta, kun taas useimmat etelämmästä kotosin olevat änkee sinne englantinsa sekaan koko ajan omaa kieltään vahingossa. Korkea kielitaito?